Tien jaar geleden kwamen de eerste bewoners naar Oosterwold. Ter gelegenheid daarvan organiseerde ik samen met Daan Fröger en Jorien van Santen een bijzondere avond waarin 9 bewoners van verschillende collectieven aan het woord kwamen.
Ik was er bij met een microfoon.
In de eerste aflevering van Oosterwold Vanbinnenuit spreek ik met Kees en Annette van het Eemgoed — misschien wel het bekendste collectief van Oosterwold, dankzij de NPO-serie Droomdorp. En met Rink en Bianca van het Witte Dennehof, dat ik eerlijk gezegd zelf nauwelijks kende.
Je hoort hoe ze omgaan met conflicten, pakketbezorgers, turbodagen en vrijdagavonddiners voor zestig mensen. En waarom ze zeggen dat ze in een bubbel zitten — maar er geen seconde aan denken om eruit te stappen.